[tec_tickets_success]
De Grap van Focussen
Niks is zo helpend om te focussen op onze problemen. Focussen geeft ons inzicht, begrip, vertrouwen en geruststelling in onze ongemakken. Zodat het allemaal niet zo zwaar is en we het met ons mee kunnen dragen.
In deze workshop gaan we nog een stapje verder:
hoe zou het zijn om van iets ongemakkelijks of iets lastigs een goede grap te maken? Het wordt niet alleen draagbaar maar het tovert ook nog eens een lach op je gezicht. Een slappe lach is ook toegestaan. Welkom in het cabaret van je eigen leven!
Annemarie Kok-Pastoors is focustrainer en focusbegeleider en werkt als praktijkondersteuner GGZ bij de huisarts. De diversiteit aan hulpvragen die ik daar ontmoet blijven me inspireren en uitdagen. Daarnaast ben ik moeder van 4 prachtige kinderen. Zowel in mijn werk als in het ouderschap is humor een belangrijk element om me te kunnen verbinden en met alle ongemakken om te gaan.
‘De kracht van Emotie’
Emoties kunnen krachtig zijn. Kinderen zijn van nature energiek, meestal gaat het goed en soms slaat het om in groot verdriet. Van boos tot blij. 😉 Hoe ondersteun je emoties bij jonge kinderen. Hoe kunnen kinderen zelf hun emoties, die specifieke, aandacht geven voor wat het nodig heeft (zelfregulatie). Wat doet jouw lijf met de emotie van het kind. En ook….een kijkje vanuit een kinderdagverblijf hoe we handelen bij emoties en waarom wij actief Kinderfocussen toepassen. Een schatkist met tools om emoties tot het dagelijks leven te laten zijn en zijn helende regulerende werking.
Carolien Rijkenberg is KinderFocus trainer. Geeft Focustrainingen aan oa. Pedagogisch medewerkers en ouders. Is oprichter van Kinderdagverblijf/Bso Telraam anno 1989 te Amsterdam. Geniet van het toepassen van Kinderfocussen bij coaching on the job en het KinderFocussen aan kinderen meegeven in de dagelijkse praktijk. En bestuurslid van stichting Kinderfocussen: www.kdvtelraam.nl
Symboliseren is als een andere ingang naar beleving en voor kinderen zo prettig en zo verrijkend om te doen! Na een korte inleiding aan de hand van een gedicht van een kind, gaan we in deze workshop ervaren hoe gevoelens of ervaringen uit ons leven zich door middel van Focussen uiten in lichamelijke ervaringen, die zich vaak via symbolen laten zien. Dit doen we op twee manieren. Enerzijds van binnenuit, door te tekenen, wat we bij het focussen ervaren en anderzijds door gebruik te maken van symboolpopjes, die iets bij ons oproepen. Dit brengt altijd iets unieks en nieuws.
Marian Stufkens werkt al jarenlang vanuit een orthopedagogische achtergrond met ouders en kinderen op wijkniveau en de laatste 20 jaar in het basisonderwijs. De laatste 8 jaar heeft ze zich verdiept in het Focussen en werkt ze parttime als Kinderfocustrainer.
De Grap van Focussen
Niks is zo helpend om te focussen op onze problemen. Focussen geeft ons inzicht, begrip, vertrouwen en geruststelling in onze ongemakken. Zodat het allemaal niet zo zwaar is en we het met ons mee kunnen dragen.
In deze workshop gaan we nog een stapje verder:
hoe zou het zijn om van iets ongemakkelijks of iets lastigs een goede grap te maken? Het wordt niet alleen draagbaar maar het tovert ook nog eens een lach op je gezicht. Een slappe lach is ook toegestaan. Welkom in het cabaret van je eigen leven!
Annemarie Kok-Pastoors is focustrainer en focusbegeleider en werkt als praktijkondersteuner GGZ bij de huisarts. De diversiteit aan hulpvragen die ik daar ontmoet blijven me inspireren en uitdagen. Daarnaast ben ik moeder van 4 prachtige kinderen. Zowel in mijn werk als in het ouderschap is humor een belangrijk element om me te kunnen verbinden en met alle ongemakken om te gaan.
Speels verbinden: naar meer afstemming en verfijning in opvoeden en ouderschap. Door Dinette Kooiman
Het begeleiden van ouders vind ik één van de leukste uitdagingen als kindertherapeut. Samen met ouders zoeken naar een meer speelse verbinding met hun kind voelt voor mij als een boeiende en verrassende zoektocht, iedere keer weer. Iedere ouder heeft zijn eigen stijl van opvoeden en ouderschap. In deze workshop gaan we heel concreet zoeken hoe je als therapeut of begeleider bij die stijl kunt aansluiten en tegelijkertijd samen kunt zoeken naar meer afstemming op de eigenheid en de behoeften van het kind.
Dinette Kooiman is klinisch orthopedagoge, cliëntgericht psychotherapeute en Kinderfocustrainer. Vanaf 2004 heeft zij samen met twee collega’s een eigen praktijk voor speltherapie en opvoedingsondersteuning in Mortsel, vlakbij Antwerpen. Daarnaast is zij sinds 2010 verbonden aan de Thomas More Hogeschool in Antwerpen als docent en supervisor aan de opleiding Client-centered spelcounseling. In haar eigen praktijk begeleidt ze ook volwassenen in het kader van processen van persoonlijke groei. Zij is geboeid door zowel de grote kracht als de eenvoud van het Focussen, zowel bij kinderen als volwassenen. https://www.speltherapie.be
Humor en spel in je kindertijd. Door Gees Wagner
In deze workshop blikken we op een focussende manier terug op onze kindertijd. Waar speelden we het liefst mee? Waar en met wie hadden we plezier? Wanneer hadden we voor het laatst de slappe lach? Lachen activeert onze gelukstransmitters in de hersenen, het versterkt het immuunsysteem en stimuleert het zelfgenezend vermogen. Humor helpt om problemen vanuit een verschillend perspectief te bekijken….humor is ontspannend…je leert creatief en ontspannen denken.
Op zoek naar de humor uit onze kindertijd kan nieuw inzicht geven, zeker als we dit “aan den lijve” gaan ervaren.
Gees Wagner is Kinderfocustrainer. Ze werkt individueel met langdurig zieke leerlingen en gebruikt daarbij haar Focus expertise en ervaring. Daarnaast geeft ze Focus trainingen en leidt ook mensen op tot KinderFocus Coach. Ze is penningmeester van de stichting KinderFocussen.
Focusing & Clowning. Door Katrijn Van Loock & Tessa Goossens
In deze workshop nemen Katrijn & Tessa, jullie als Focussers en Social clowns je mee in hun eigen levendig gecreërde wereld. Een plek vol van wakkere zintuigen, ondeugende blikken & nieuwgierige kwispels. Een ruimte waar jij ook heen kan als je de rode neus in jezelf durft te volgen.
We gaan op pad met het – explorerende & vreugde zoekende deel in jezelf-, dat deel dat heilig in de eigen gemaakte wereld gelooft. Want clownen is jezelf toestaan om te transformeren en magie te maken met jouw authentieke en unieke aanwezigheid. Je bent welkom om samen met ons van die transformatie te proeven.
Katrijn Van Loock, Relational Wholebody Focusing coördinator, social clown.
Ernstig werkzaam in de context van hoger onderwijs, spelend aanwezig in kinderziekenhuizen en kinderpsychiatrie. Bringing the sunny side up in teams en meetings met WASH! Haar belangrijkste drijfveren zijn: het verbinden van mensen en het op zoek gaan naar verfrissing en vernieuwing in schijnbaar vastgelopen situaties. Focusing vormt haar fundament en clownerie is haar kleurrijke roeping.
Tessa Goossens is de oprichtster van Playful Situations; de Brusselse praktijk voor creatieve procesbegeleiding, facilitatie en coaching. Zij volgt het liefst haar voeten door de weg van rafelranden van disciplines…om daar vervolgens nieuwe praktijken te laten ontstaan. Zij is bedreven en gepassioneerd door: clownerie, deep democracy, Focusing, storytelling, social presencing theatre, psychodrama: site: www.playfulsituations.be
‘Reintegrate’ the connection to your life energy: Een NIEUWE relatie met jouw levensenergie! Door Irit Tessel
Engelstalige workshop voor hen die manieren willen ontdekken en verfijnen om verbinding te krijgen met de Levens Energie als gids in omstandigheden waarin ze vastgelopen zijn. Ook voor mensen die met pijn geconfronteerd werden en hun professionele gereedschapskist willen uitbreiden. De methode van Irit biedt een doorbraak van deze vicieuze cirkel! Een Experimentele Focus-ervaring door op een unieke manier naar je lijf te luisteren, je bewustzijn te vergroten en de vicieuze cirkel van (lijfelijke en emotionele) problemen te doorbreken. Je ontdekt vaardigheden om ‘Body, Mind & Soul’ te integreren die resulteren in een realistische houding tot het leven!
Naast de symposium dag op zaterdag kun je ook inschrijven voor een intensievere trainingsdag op zondag 2 april door Irit Tessel uit Israël. Rond het thema Reintegrade the connection to your live energy” ; Een NIEUWE relatie met jouw levensenergie!
Irit Tessel: woont en werkt in Israël. Zij ontwikkelde een methode genaamd: “Levensstijl Energie”, die de basis vormt voor ‘Focusing in Health’. Zij is een gecertificeerd Focusing trainer en KinderFocus trainer bij de het International Focusing Institute of New York en afgestudeerd in Somatic Experience en leerervaringen afgeleid uit oeroude wijsheden. Ze doceert en heeft al dertien jaar een praktijk in haar eigen kliniek in Tel Aviv en werkt sinds vijf jaar in de toonaangevende medische centra van Israël. Meer info op: https://irittessel.co.il/en/
Welkom in de wondere wereld van Focusing. Door Isolde Roose
Tijdens deze workshop maak je kennis met de wondere wereld van Focusing, een bijzondere methodiek die ons doet zakken uit ons hoofd en contact leert maken met wat ons lichaam weet, een vermogen waar kinderen vaak nog makkelijk toegang toe hebben. De workshop staat open voor iedereen zonder voorkennis van Focusing. Aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen, die ook bruikbaar zijn voor kinderen en jongeren, exploreren we tijdens de workshop op een laagdrempelige en speelse manier de mogelijkheden van Focusing. De theorie wordt summier gekaderd, maar we proeven vooral aan den lijve van de Focusing methodiek en -filosofie.
Isolde Roose is klinisch psycholoog, Focusing georiënteerd psychotherapeut en Focusing trainer. Onder de naam Terre Solide (www.terresolide.be) biedt ze Focusing trainingen en -workshops aan in Gent en slaat ze de brug tussen Focusing en creativiteit. Ook integreert ze op dit moment Focusing binnen een sociaal-emotioneel aanbod voor klassen in een lagere schoolcontext.
Emoties kunnen krachtig zijn. Kinderen zijn van nature uit energiek, the living forward. Meestal gaat het goed en soms slaat het om in groot verdriet. Van boos tot blij.
* Hoe ondersteun je emoties bij jonge kinderen.
* Hoe kunnen kinderen zelf hun emoties, die specifieke, aandacht geven voor wat het nodig heeft (zelfregulatie).
Een kijkje vanuit een kinderdagverblijf hoe we handelen bij emoties en waarom wij actief KinderFocussen toepassen. Ben je nieuwsgierig wat jou emotie van jou nodig heeft? Ik zie je graag op deze energieke reis.
Carolien Rijkenberg is Kinderfocus trainer en geeft Focustrainingen aan oa. Pedagogisch medewerkers en ouders. Is oprichter van Kinderdagverblijf Telraam anno 1989 te Amsterdam: www.kdvtelraam.nl. Geniet van: het toepassen van Kinderfocussen bij coaching on the job en het focussen aan kinderen meegeven in de dagelijkse praktijk. Bestuurslid van stichting Kinderfocussen.
Deze workshop gaat over spirituele ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Ook komt het thema ‘Spiritual Distress’ bij kinderen aan de orde. We gaan uiteraard op een focussende manier aan de slag. In deze workshop kom je in contact met je eigen spirituele kind. Aangevuld met theorie en literatuur.
Adri Spelt is theoloog, geestelijk verzorger, supervisor en KinderFocus trainer in het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMC Groningen.
Soms gebeurt het je…de paniek slaat toe en het overvalt je. Het lijkt of je niet meer kunt ademen. Het kan zijn dat je duizelig wordt, misselijk, of allerlei andere signalen. Wat wel duidelijk is:
Het OVERVALT je. Belangrijk is dan om te zoeken naar de juiste afstand tot dat “iets” dat je overvalt, en jij zelf . Hoe is de paniek voelbaar in jouw lijf, en vertelt dit iets over jouw leven nu?
In deze workshop ontdekken we de kracht van focussen en hoe helpend dit kan zijn in bovenstaande situatie.
Gees Wagner is Focus Begeleider, Focus Trainer en KinderFocus Coach. Ze werkt individueel met langdurig zieke leerlingen en gebruikt daarbij haar Focus ervaring. Daarnaast geeft ze Focus trainingen en leidt ook mensen op tot KinderFocus Coach. Ze is penningmeester van de stichting KinderFocussen.
Door speelse opdrachten je lijf ontmoeten!
Gerd Parquin. KinderFocus trainer, dans – en bewegingstherapeut en kunstzinnig dynamisch coach. Ze werkt vanuit de overtuiging dat we de realiteit en het leven ervaren vanuit onze zintuigen, ons lichaam en ons bewegen. Als docente bewegingsopvoeding en expressie in de lerarenopleiding was beleving voor haar altijd belangrijker dan vorm. Geen pasjes, maar wel binnen een structuur vrijheid krijgen of vrijheid bieden. Toen zij zich van leraar naar (creatief) therapeute ontwikkelde, bleef deze gestructureerde vrijheid en beleving van het lichaam een belangrijke pijler naar zelfonderzoek en je leven op het goede spoor krijgen.
Van betekenis zijn is essentieel in ieders leven en een zinvol bestaan blijft belangrijk op alle leeftijden. Het is een reden om op te staan, om te doen wat je doet, om een richting op te gaan in je leven. Maar waar is de zin van het leven te vinden als je het even kwijt bent? Of als je twijfelt of je ‘jouw zin’ wel weet? In deze workshop ga je op een focussende manier onderzoeken hoe je je kan verbinden met de zin (jouw zin) van het leven. Inspirerend en verwarmend.
Annemarie. Annemarie is ontwikkelingspsycholoog, psychomotorische kindertherapeut, focusbegeleider, focustrainer en kinderfocuscoach. Daarnaast werkt als praktijkondersteuner GGZ in een huisartsenpraktijk. Niet te vergeten is ze ook nog moeder van 4 prachtige kinderen.
Wat kun je ouders aan praktische vaardigheden mee naar huis geven. Hoe help je ouders met een frisse blik naar hun kind te kijken? Hoe help je hen interactiepatronen met hun kind te veranderen? Hoe vertel je hen dat straffen en belonen op de lange duur niet werkt? In deze workshop gaan we aan de hand van een casus verschillende oefeningen ervaren, die je met ouders kunt doen om de communicatie met hun kind te verbeteren.
Harriët Teeuw. “Er is altijd iets dat vooruit wil”. Zij werkt in praktijk De Ruimte voor Focusing & Beeldende Therapie met kinderen, jongeren en volwassenen. Zij is Focustrainer en Coördinator voor The International Focusing Institute. Mede oprichter van Stichting KinderFocussen en KinderFocusCentrum Nederland voor Focusopleidingen en trainingen en is gespecialiseerd in Focusing en non-verbale expressie: Dynamic Expressive Focusing.
Kinderen hebben vaak nog geen woorden voor wat zij voelen, beleven of ervaren. Op een natuurlijke manier volgen zij hun lijf, hun innerlijke kracht en zij uiten zich door middel van symbolisch- of verbeeldend spel. In deze workshop gaan wij leren luisteren naar de signalen van ons lijf. We komen in contact met ons innerlijk weten en vervolgens laten we ons leiden naar zand, water en miniaturen. Op speelse wijze nemen we de tijd om onze intrinsieke ervaringen naar buiten te begeleiden. We brengen een dialoog tot stand tussen het bewuste en het onbewuste, waardoor een proces van heling en een groeirichting kan worden geactiveerd. Er is voor deze workshop geen artistiek talent nodig op vlak van tekenen, drama of anderszins vormgeven. Voor het focussen hoef je alleen jezelf mee te nemen. Het benodigde expressieve materiaal is direct voorhanden in de vorm van zandbakken, miniaturen en natuurlijke objecten.
Margreet Pereboom. Ik heb een brede ervaring in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking als begeleidster, coach en columniste. Daarnaast ben ik werkzaam als speltherapeut en ik heb mij gespecialiseerd in het KinderFocussen.
Een introductie voor deelnemers die weinig of niets over Focussen weten. Focussen laat zich moeilijk uitleggen in woorden alleen. In deze workshop krijg je een inleiding over Focussen maar doen we al spelenderwijs ook een aantal oefeningen om het Focussen zelf te kunnen ervaren. Vanuit deze ervaring zal duidelijk worden hoe verrijkend Focussen kan zijn voor jezelf maar ook in het omgaan met kinderen en jongeren.
Dinette Kooiman is klinisch orthopedagoge, cliëntgericht psychotherapeute en focustrainer io. Vanaf 2004 heeft zij samen met twee collega’s een eigen praktijk voor speltherapie en opvoedingsondersteuning in Mortsel, vlakbij Antwerpen. Daarnaast is zij verbonden aan de Thomas More Hogeschool in Antwerpen als docent en supervisor aan de opleiding Client-centered spelcounseling. In haar eigen praktijk begeleidt ze ook volwassenen in het kader van processen van persoonlijke groei. Zij is geboeid door zowel de grote kracht als de eenvoud van het Focussen, zowel bij kinderen als volwassenen. www.speltherapie.be.
Emoties kunnen krachtig zijn. Kinderen zijn van nature uit energiek, vaak gaat het goed en soms is er groot verdriet.
Een kijkje vanuit een kinderdagverblijf hoe we daar handelen bij emoties en waarom wij actief Kinderfocussen toepassen bij emoties.
Een rijke schatkist aan diversiteit van materialen.
Ben je nieuwsgierig wat jou emotie van jou nodig heeft, kom het zelf ervaren.
Carolien Rijkenberg is Kinderfocus trainer. Geeft Focustrainingen aan oa. Pedagogisch medewerkers, ouders en pm’ers in opleiding. Zij is ook de oprichter van Kinderdagverblijf/Bso Telraam (anno 1989) te Amsterdam. www.kdvtelraam.nl
Ze geniet van het toepassen van Kinderfocussen bij coaching on the job en het focussen aan kinderen meegeven in de dagelijkse praktijk. Ook is Carolien bestuurslid van Stichting Kinderfocussen.
Marta Stapert beschrijft in haar boek veel alledaagse situaties uit de praktijk, vanuit thuis en school.
In onze workshop gaan we deze situaties uitspelen en voelen hoe ons lijf reageert.
Al spelend krijgen we inzicht in de begrippen "Presence " en "felt sense".
We leren jullie hoe je dit zelf kunt inzetten zodat je een focussende houding ontwikkelt.
Een focussende houding bevordert de autonomie van het kind, en versterkt de relatie tussen ouder/ leerkracht en kind.
Marleen is afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool waar zij in 2011 haar bachelor voor de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening behaalde. In 2017 volgde ze met succes de opleiding tot kinderfocus coach. Ook heeft ze de basiscursussen focussen gevolgd. De kennis van het focussen en de verschillende soorten opdrachten van het kinderfocussen voert zij tot op heden nog steeds uit met kinderen in de leeftijd van zes tot en met twaalf jaar. .
Gees werkt als Ambulant Begeleider voor cluster drie. Tijdens de gesprekken met kinderen en jong volwassenen gebruikt ze altijd het focussen en “Presence” als uitgangspunt, omdat dit tools geeft voor verbinding en een fijne, luisterende houding. Het spiegelen is daarbij een krachtige methodiek. Gees is (kinder) Focus Begeleider en Trainer. Ze geeft o.a. cursussen voor andere Ambulant Begeleiders en is bestuurslid van Stichting Kinderfocussen.
In deze workshop ervaar je de impact van spiegelen op het bewustzijn van jezelf en het kind waarmee je ‘werkt’. Je krijgt handvatten hoe en wanneer je spiegelen kan toepassen in de dagelijkse omgang met kinderen. Zowel in opvoedsituaties met eigen kinderen of praktijksituatie met het kind als client, is spiegelen een essentiële vaardigheid om het kind te begrijpen en het kind zich begrepen te laten voelen. Als je dit op een speelse manier wilt ontdekken en ervaren: je bent van harte welkom in deze workshop! Zowel voor ouders als professionals. Enige ervaring met focussen is prettig.
Annemarie Kok-Pastoors is ontwikkelingspsycholoog, psychomotorische kindertherapeut en (kinder)focustrainer. Ze behandelt kinderen die vastlopen in hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling en neemt daar het systeem in mee. Verder is Annemarie zelf moeder van 4 prachtige kinderen. Ook is ze bestuurslid van de Stichting Kinderfocussen.
Kinderen houden ouders als geen ander een spiegel voor. In deze workshop gaan we in deze spiegel kijken en inzoemen op de innerlijke mechanismen die bij jou “aan” gezet worden door je kinderen in een ‘Daar gaat ie weer-situatie’ om vervolgens uit te zoemen naar een ‘Zo gaat ie voortaan-situatie’. Er is niet per se focuservaring vereist, maar het is wel een pre.
Dorethé Mommersteeg/ KinderFocus trainer & bewegingswetenschapper is al 10 jaar gefascineerd door het focussen. Inmiddels is ze (kinder)focusbegeleider en focustrainer en is ze met name geïnteresseerd in hoogsensitiviteit, autisme en de interactie tussen ouders en kinderen. Focussen vormt de persoonlijke leidraad in haar leven en haar leus is dan ook: “Veranderen? Begin bij jezelf!”
We vertrekken vanuit een interactiefragment tussen een kind en een begeleid(st)er. Daarna staan we focussend stil bij de hier-en-nu beleving die elk heeft van het relationeel contact. Vervolgens gaan we van daaruit exploreren welke onderliggende interactionele behoefte het kind/de jongere lijkt te communiceren.
Afsluitend zoeken we samen hoe deze behoefte/emotie coachend verwoord kan worden naar het kind/de jongere (empathiserend spiegelen).
Erwin Vlerick (B) is kinderpsycholoog-psychotherapeut in CGG Largo en heeft een privépraktijk, Daarnaast is hij docent Focus on Emotion/KUL – Postgraduaat Cliëntgerichte Psychotherapie kinderen en jongeren , EFT therapeut, Focus trainer, supervisor VVCEPC. Hij Is 30 jaar actief in de gezondheidszorg met kinderen, jongeren en ouders/volwassenen waarbij het ervaringsgerichte en het focussen een centrale plek krijgt. Hij verzorgde focusworkshops en trainingen in binnen- en buitenland voor therapeuten, counselors, opvoeders, contextbegeleiders.
Focusing helpt kinderen nachtmerries te vertalen naar een droom met een groeirichting. Je bevestigt voor het kind dat samen luisteren naar een droom of nachtmerrie helpt om de angst in de droom te laten verdwijnen. Als de droom uitgewerkt is zal deze niet meer terugkeren. (Stapert, M. 2003) Gendlin de ontdekker van Focusing heeft voor het interpreteren van je eigen droom een aantal behulpzame stappen ontwikkeld. Uitgangspunt: In iedere droom zit een groeirichting. In deze workshop gaan we ervaren hoe zelfs een nachtmerrie die groeirichting aanwijst. Voor deze workshop is focuservaring wenselijk, niet noodzakelijk.
Harriët Teeuw: “Er is altijd iets dat vooruit wil” Harriet is oprichter van praktijk De Ruimte voor Focusing & Beeldende Therapie en werkt met kinderen en volwassenen. En heeft een aanstelling als Beeldend therapeut bij het Universitair Centrum Psychiatrie in Groningen. Focustrainer en Coördinator voor The International Focusing Institute. Mede oprichter van Stichting KinderFocussen en KinderFocusCentrum Nederland voor Focusopleidingen en trainingen.
Presence rondom de dood: de grootste klus in de (kinder)palliatieve zorg Door Adri Spelt
Adri Spelt is geestelijk verzorger, supervisor en kinderfocustrainer in het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum in Groningen
Een van de gevleugelde uitspraken van Eugene Gendlin is: “life wants to live”. Maar elk mens weet dat het leven een keer ophoudt. In de meeste gevallen komt de dood pas als je oud bent. Maar wat als de dood veel vroeger komt. Als er één van je ouders sterft. Of als je als kind zelf aan de beurt bent.
De techniek van het focussen (de kunst van het luisteren) is toepasbaar en noodzakelijk in de omgang met ernstige zieke en stervende kinderen (en hun ouders). Maar dat vraagt wel wat van begeleiders. In deze workshop gaan we aan de slag met het begrip “Presence” in confrontatie met de dood, omdat daar de grootste uitdaging ligt. We gaan onderzoeken wat we bij onszelf tegenkomen in confrontatie met ziekte en dood. Waardoor we uit Presence raken en hoe we onszelf er weer in kunnen brengen.
In de workshop wordt wat theorie aangereikt over kinderen en dood/verlies. Het is handig om bij deze workshop tekenpapier en (kleur)potloden bij de hand te hebben.
Focuservaring is gewenst.
Een kennismaking met Focusing. De workshop is voor iedereen toegankelijk die geïnteresseerd is en nog niet bekend is met Focusing. In de workshop worden de basisbeginselen van het Focussen besproken en gaan we direct praktisch aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen om zo iets van het Focussen aan den lijve te ondervinden.
Marco Verschragen werkt als GZ psycholoog en regiebehandelaar bij Indigo Haaglanden en eigen praktijk.